In een ecosysteem werken uw leveranciers op het vlak van credit management, betaaldiensten en incasso-activiteiten in één integrale omgeving naadloos samen. Volledig geautomatiseerd zonder dat daar menselijk handelen aan te pas komt. Dat is niet een kwestie van een houtje-touwtje oplossing waarbij verschillende applicaties aan elkaar geplakt worden. Een echt gezond ecosysteem gaat immers verder.
Samen optrekken in een ecosysteem
In een goed ecosysteem trekken uw leveranciers echt samen op. Als u op zoek bent naar een payment services provider, dan is het prettig dat die leverancier er al een intensieve samenwerking op nahoudt met een incassobedrijf of credit management leverancier. U krijgt toegang tot een integrale portal waar alles geautomatiseerd doorheen gaat. Het grote voordeel daarbij is dat niet-betalende klanten niet onnodig op een stapel blijven liggen. Onbetaalde facturen worden vanuit het facturatie platform op deze wijze automatisch overgedragen aan het incassobureau. Zo ontstaat een duidelijke en transparante overdracht van informatie. Niet-betaalde rekeningen opsparen en aan het einde van de maand pas actie ondernemen, is zo definitief verleden tijd.
Een integraal platform geeft u bovendien meer en betere inzichten in het betaalgedrag van uw klanten. Als blijkt dat bepaalde consumenten structureel niet of te laat betalen, komt u daar snel achter. Het kan zijn dat klanten niet op de manier willen betalen die aangeboden wordt. Een andere betaalmethode of eerder en meer persoonlijk contact via het incassobureau kunnen dan een groot verschil maken. Daarmee zorgt u er tevens voor dat een niet-betalende klanten geen wanbetaler wordt. Het ecosysteem leert bijvoorbeeld op welke momenten klanten hun rekening betalen. Dan is het zaak om daar op in te spelen met eenvoudig en dag en nacht kunnen betalen. De informatie die hieruit voortvloeit moet dan ook direct bij alle betrokken partners in het ecosysteem bekend zijn.
De kennis die uit het ecosysteem beschikbaar komt, helpt u eveneens om aan de voorkant van het klantcontact acceptatieprocessen te verbeteren.
Ecosystemen groeien moeiteloos mee in verbeterprocessen
Veel ecosystemen zijn van nature in staat organisch op een gezonde manier te groeien. Doorontwikkeling van een integraal platform levert meer voordelen op. Denk bijvoorbeeld aan ontsluiting naar meerdere landen of het aanbieden van verschillende betaalmogelijkheden. Of diverse manieren van communiceren zodat de klant zelf kan kiezen hoe contact met u te maken. Evolutie van het platform zorgt tevens voor voortdurende veiligheidsupdates, zodat u mogelijke digitale inbraken van steeds slimmere hackers buiten de deur houdt.
Voor u als opdrachtgever is het veelal niet meer dan een schuifje omzetten. Dat klinkt uiteraard simpeler dan het ongetwijfeld is. Toch kunnen API’s zorgen voor een gedegen koppeling van meerdere systemen binnen één integraal platform.
Door: Roman Berkhout, voormalig CCO bij coeo NL & BE