Iedere organisatie met een abonnementsmodel heeft een moderne incasso-oplossing nodig die minimaal het volgende biedt:
Meerdere betaalmethoden geven klanten flexibiliteit
Hoe meer manieren u uw klanten kunt bieden om te betalen, hoe beter. Op deze manier hebben klanten meer keuze over welke betalingsmethode het beste voor hen werkt, wat weer de kans vergroot dat ze zich abonneren. Een vlot betalingsproces kan daarom een grote impact hebben.
Tegenwoordig is het mogelijk om automatische incasso’s (SEPA) te gebruiken. SEPA is een geweldige manier om het risico van terugboekingen te verminderen. Het biedt klanten de gemoedsrust dat hun geld automatisch en alleen maandelijks op een vast tijdstip zal worden geïncasseerd – zonder dat er extra werk aan te pas komt. Voor particulieren is het zelfs nog eenvoudiger omdat zij slechts één keer de betaling via creditcard hoeven te autoriseren.
Een idee dat wij u aanraden: biedt gebruikers een gratis proefperiode aan waarin zij € 0,01 betalen voordat zij hun rekening automatisch omzetten in de normale tarieven bij toekomstige betalingsmomenten; zo kunnen potentiële kopers te weten komen wat voor soort dienst elk product precies biedt, zonder meteen ergens aan vast te zitten.
Voorkom het mislukken van transacties door onvoldoende saldo
Een veelvoorkomende reden voor het mislukken van transacties is onvoldoende saldo. Sommige bedrijven proberen dit probleem op te lossen door de betalingscyclus af te stemmen op de betalingscyclus van de klant, terwijl andere hun klanten de betalingsdatums laten kiezen die het beste bij hen passen. Zijn uw producten of diensten duur? Dan is het een optie om het bedrag op te splitsen in wekelijkse of tweewekelijkse betalingen, zodat uw klanten u gemakkelijk op tijd kunnen betalen.
Het kan daarom altijd baten om een pre-facturering bericht te sturen waarin de klanten worden geïnformeerd dat hun abonnement binnenkort wordt verlengd en een bepaald bedrag van hun rekening wordt afgeschreven. Het wordt aanbevolen om klanten 10 dagen van tevoren op de hoogte te stellen van de aanstaande terugkerende transactie. Zo voorkomt u nare verrassingen voor u én de klant.
Revenue Leakage
De overgang van een op transacties gebaseerd inkomstenmodel naar een op abonnementen gebaseerd model kan zowel opwindend als uitdagend zijn. Organisaties met grote transactievolumes lopen een verhoogd risico om potentiële inkomsten mis te lopen, naarmate hun operaties in de loop van de tijd complexer worden. Dergelijke ‘omzet lekken’ worden ook wel revenue leakages genoemd. Geschat wordt dat jaarlijks ongeveer 1% tot 5% van de EBITA onopgemerkt weglekt.
Of u nu voor het eerst een SaaS-factureringsmodel implementeert of gewoon probeert uw maandelijkse en jaarlijkse terugkerende betalingen op te voeren, effectief aanmaningbeheer staat centraal. coeo beheert internationaal de grootste e-commerce portefeuille, wat ons als bedrijf een voorsprong geeft als het op internationalisering en opschalen aankomt. Wij kunnen u adviseren op basis van best practice modellen.
coeo is de Europese credit management organisatie
coeo is een fintech bedrijf met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van credit management oplossingen die bijdragen tot een positieve klantervaring. Wij zijn een verlengstuk van uw diensten en helpen u op de weg naar financiële stabiliteit. Ons incassoproces vereist proactieve actie en vraagt om integrale oplossingen.
coeo biedt u de oplossing en groeit met uw bedrijf mee! De inzet van API-koppelingen maakt de samenwerking mogelijk met verschillende partners, zoals uw incassopartner of bemiddelaar.
De tijdens het incassoproces verzamelde informatie kan rechtstreeks en op transparante wijze met uw partners worden uitgewisseld. Dankzij deze real-time link weet u bijvoorbeeld waarom een abonnement niet op tijd betaald is, hoe de betaling door uw incassopartners verkregen is of welke oplossing is geboden om een betaling te verkrijgen. Deze waardevolle informatie kunt u ook weer voor toekomstige activiteiten gebruiken; bijvoorbeeld in de communicatie of bij de afweging tot klantacceptatie of klantbehoud. Kortom, dit helpt u bij het continu verbeteren van het debiteurenproces.
Het vervolg daarop zal zijn: Hoe kunnen we in de toekomst klanten eerder laten betalen, zonder dat ze opnieuw bij een incassobedrijf terecht komen? Meer weten? Maak een vrijblijvende kennismaking met onze credit management specialisten. Wij komen graag bij u langs, zonder enige verplichting.
Door: Rogier Dedert, Commercial Director bij coeo NL & BE