Wat houdt ‘internationale incasso’ precies in?
Met ‘internationale incasso’ bedoelen wij het incasseren van uw onbetaalde vordering middels een incassotraject in het buitenland. Wanneer u internationaal zaken doet, brengt dit het risico met zich mee dat uw niet-betalende klanten zich ook in het buitenland bevinden. In Nederland passen wij een pre-incassotraject, minnelijke incassotraject toe en schakelen we wanneer nodig een deurwaarder in om gerechtelijke werkzaamheden uit te voeren in het desbetreffende land. De manier waarop een incassotraject mag worden uitgevoerd is per land verschillend.
Omgaan met niet-betalende klanten in het buitenland
De wijze waarop u het proces van internationale incasso doorloopt is niet op alle vlakken hetzelfde. Wanneer uw niet-betalende klant over de grens woont of verblijft, dient u onder andere rekening te houden met een andere taal, communicatiemethoden, betaalmethoden, maar bovenal ook wet- en regelgeving.
Spreek de taal van uw klant
Gedurende het gehele (internationale) incassotraject is het een pré dat uw klant wordt geholpen door een incassomedewerker die dezelfde taal spreekt. Het is uiteraard veel gemakkelijker te communiceren met uw klant wanneer deze uw boodschap volledig begrijpt. Daarbij kan een incassomedewerker uit eigen land zich beter inleven in de lokale situatie van het land. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin iemand slachtoffer is gebleken van de toeslagenaffaire in Nederland. In een vervelende situatie als deze is het fijn als de persoon die uw klant spreekt er van op de hoogte is. Hierdoor kan uw klant beter geholpen worden.
Pas de juiste communicatiemethoden toe
Waar vroeger een fax of een telegram de meest effectieve communicatiemethode was, zijn de mogelijkheden vandaag de dag een stuk uitgebreider én verder doorontwikkeld. Dit maakt het voor bedrijven eenvoudiger om de communicatiemethode en zo ook het incassotraject op iedere klant af te stemmen. Welk middel kunt u inzetten om uw klant het snelst te bereiken? Waar heeft uw klant behoefte aan? Dit kan binnen een land en per doelgroep verschillen. En niet geheel onbelangrijk: Wat is wel en niet bij wet toegestaan?
Houd rekening met de betaalcultuur
Rekening houden met een ‘betaalcultuur’ in het buitenland is erg belangrijk. U wilt tenslotte dat uw openstaande factuur zo snel mogelijk betaald wordt. Het zou zomaar kunnen dat het heel gebruikelijk is om contant te betalen in een land of zelfs nog met een cheque te betalen, waartegen we in Nederland alles bijna pinnen of digitaal betalen.
Waar wij in Nederland gewend zijn om een directe online betaling te kunnen doen, kan het in een ander land gebruikelijk zijn om contant te betalen. Waar wij in Nederland veel met i-Deal betalen, gebruikt ons buurland België eerder Bancontact of MisterCash en is Sofort weer een veelgebruikte betaalmethode in Duitsland. Biedt u deze betaalmethoden niet aan in het land waar u incasseert, dan is het voor de klant lastiger om te betalen. Een incassobureau moet er dus voor zorgen dat u in ieder land passende betaalmethoden aanbiedt aan uw klanten.
De juiste oplossing bieden bij verschillende financiële situaties
Verkeert uw niet-betalende klant in een financieel lastige situatie? Dan wilt u samen kunnen kijken naar een oplossing. Ieder land heeft hierbij zijn eigen lokale hulpinstanties beschikbaar. Zo beschikken de meeste gemeenten in Nederland en België over een eigen helpdesk voor hulp bij geldzaken en schulden. Een lokale incassomedewerker heeft meer kennis van schuldhulpinstanties dan iemand uit het buitenland en kan daarom beter een passend advies geven aan uw klant.
In welke landen kan coeo incasseren?
U kunt uw incasso-opdrachten overdragen aan coeo. Dankzij onze eigen kantoren en een uitgebreid partnernetwerk in Europa zijn wij in staat uw onbetaalde vordering in het buitenland te incasseren.
coeo is onderdeel van de Duitse coeo Group en heeft hierdoor eigen kantoren in 7 landen. Daarnaast beschikken wij over een uitgebreid partnernetwerk in andere Europese landen die in staat zijn uw openstaande vordering te incasseren.