Een klantenservice die 24/7 open is
Waar je vroeger een persoon moest bellen of mailen om antwoord te krijgen op je vraag, krijg je dit tegenwoordig vaak van AI-gestuurde chatbots of virtuele assistenten. Door gebruik te maken van AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten, kunnen bedrijven snelle ondersteuning bieden aan klanten, ongeacht het tijdstip van de dag. Dit zorgt voor een gemakkelijke klantenservice-ervaring, wat de tevredenheid van de klant verhoogt en hun loyaliteit aan het bedrijf versterkt.
Een van de meest voor de hand liggende voordelen van AI in de klantenservice is de automatisering van terugkerende taken. Denk aan het beantwoorden van veelgestelde vragen, het verwerken van routinematige verzoeken en het plannen van afspraken. Daarbij ben je met de inzet van chatbots 24/7 beschikbaar. Hierdoor krijgen klanten ondersteuning op het moment dat ze dit willen, waarmee de klanttevredenheid omhoog gaat en de wachttijd korter wordt. AI wordt daarbij steeds beter in het begrijpen van de context en relaties. Dit kan de klantenservice ondersteunen bij het sneller vinden van de juiste, persoonlijke oplossing voor de klant.
De kracht van AI in automatisering
Een andere mooie toepassing van AI is die van het automatiseren van e-mailconcepten. Door AI in te zetten, kun je als bedrijf e-mailconcepten automatiseren en verbeteren. Zo kun je gebruik maken van AI-agents die gevoed worden met bestaande berichten van het bedrijf. Deze AI-agents kunnen hierdoor de schrijfstijl en woordkeuze nabootsen. Zo kunnen ze nieuwe e-mailconcepten probleemloos genereren, waardoor de efficiëntie toeneemt en tijd wordt bespaard.
Dit is slechts een van de oneindige mogelijkheden die de nieuwe technologieën te bieden hebben. Wij zien ook kansen die dichter bij huis liggen. Met AI binnen het taaldomein (automatic speech recognition – ook wel ASR) kan het makkelijker worden om, door middel van een chatintegratie, te communiceren in eigen taal. Hierbij wordt de taal herkend waarin de persoon schrijft, en wordt er vervolgens antwoord gegeven in dezelfde taal. Of denk aan geavanceerde data-analyse die vragen direct kan doorsturen naar de meest geschikte medewerkers, waardoor klanten sneller en beter worden geholpen.
AI en menselijkheid
Hoewel AI-gestuurde systemen efficiënt zijn voor het afhandelen van veelvoorkomende taken en vragen, is het belangrijk om in gedachten te houden dat klanten nog steeds menselijke interactie waarderen, vooral bij complexe of gevoelige kwesties. Dit kun je tackelen door ervoor te zorgen dat er altijd een mogelijkheid voor klanten is om in contact te komen met een menselijke medewerker wanneer dat nodig is.
Waar AI nu al evolutionair is, denken we dat AI zich in de toekomst alleen nog maar verder gaat ontwikkelen. We hebben slechts het topje van de ijsberg behandeld als het gaat over AI in klantenserviceprocessen. In onze volgende blog duiken we dieper in op geavanceerde AI-toepassingen en hoe topbedrijven AI integreren in hun klantenservice. Ook vertellen wij onze visie op de ontwikkelingen van AI.