De definitie van employer brand is…?
Veerle Bierens: “Een sterk werkgeversmerk hebben. Hier bedoel ik mee dat je een aantrekkelijke werkgever bent voor je huidige, maar ook voor je potentiële medewerkers. Je kunt dan denken aan aspecten zoals de bedrijfscultuur, arbeidsvoorwaarden, werkomgeving en ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden. Hierbij is het belangrijk om aandacht te besteden aan het binden, boeien en behouden van (potentiële) medewerkers. Door ervaringen hierover te delen op social media platformen, maar ook door goede mond-tot-mondreclame hebben onze huidige medewerkers een belangrijk aandeel in het uitdragen van ons employer brand.”
Het employer brand wordt consistent ervaren dankzij…?
Veerle Bierens: “Alle communicatie van coeo, zowel intern als extern, stemmen we af op onze kernwaarden en bedrijfscultuur. We vinden het belangrijk om tijdens de hele HR-cyclus transparante en consistente communicatie te hebben en de coeo-cultuur overal in terug te laten komen. Of je bij ons in dienst komt, intern doorstroomt naar een nieuwe stap in je carrière of om wat voor reden dan ook coeo verlaat, wij besteden zorgvuldige aandacht aan deze zogeheten “employee journey”.
Dit stralen we ook uit in zowel de vacatures als tijdens de gesprekken die we voeren. Onze recruiters kennen de cultuur en waarden van coeo heel goed, waardoor ze deze goed kunnen overbrengen op potentiële medewerkers. Onze kracht zit in het geven van de juiste coeo-ervaring vanaf het moment dat een potentiële medewerkers solliciteert bij ons tot aan de indiensttreding – en daarmee eindigt de employee journey zeker niet.”
coeo speelt met employer branding in op generatie Z door…?
Veerle Bierens: “Op dit moment zijn we bezig met een onderzoek naar Gen Z, waardoor we altijd op de hoogte zijn van iedere soort generatie waar we mee te maken hebben of krijgen. Met coeo willen we de juiste middelen inzetten voor elke generatie. Wat betreft het recruitmentproces kun je hierbij denken aan het inzetten van digitale kanalen en social media. Ook proberen we aan te sluiten op de onderwerpen die op dit moment voor deze generatie belangrijk zijn. Denk hierbij aan diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord incasseren.”
Ontwikkelingen in het HR vakgebied zijn…?
Veerle Bierens: “Wij zien dat de opkomst van HR-analytics en datagestuurde besluitvorming een steeds grotere rol spelen. Hier spelen wij op in door te werken met de HR-data die we binnenkrijgen. Zo kijken we naar de time to hire, hoeveel kandidaten er via welke kanalen binnenkomen en of we op schema zitten.
Ook zien we een groeiende nadruk op de employee experience, welzijn en de verschuiving van remote en hybride werkomgevingen door technologische vooruitgang en veranderende arbeidspatronen. coeo faciliteert dan ook een thuiswerkplek voor onze medewerkers om zo te kunnen inspelen op het remote en hybride werken. Tot slot zetten wij AI in bij het opmaken van vacatures en we hebben bijvoorbeeld een slimme chatbot voor het beantwoorden van vragen met betrekking tot recruitment.”
Technologieën die coeo inzet om medewerkers te werven zijn…?
Veerle Bierens: “Wij zien recruitment als een apart specialisme binnen het HR-vakgebied, waarin specifieke vakkennis nodig is. Wie kiezen er daarom voor gebruik te maken van Recruitment Proces Outsourcing. Recruitment en HR sparren samen en bedenken een recruitmentstrategie, maar vervolgens doen we ieder waar we goed in zijn. Onze recruiters zijn specialist op het gebied van campagnes draaien, het inzetten van tools bij het vinden van kandidaten, online zoeken naar kandidaten, campagne video’s promoten en noem het maar op. Social media heeft hierbij een cruciale rol. Via deze online kanalen kunnen we communiceren met onze doelgroep, we kunnen onze bedrijfscultuur laten zien, positieve ervaringen delen en laten zien hoe gaaf en innoverend de incassobranche is!”
Kansen op het gebied van employer branding zijn…?
Veerle Bierens: “Je werkgeversmerk nog sterker naar voren te laten komen. Leer je doelgroep kennen en weet wat zij belangrijk vinden. Tegenwoordig is het belangrijker om je werkgeversmerk naar voren te laten komen in plaats van een specifieke vacature. Wat maakt het werken bij coeo leuk en interessant ten opzichte van de concurrent? Je moet als werkgever ervoor zorgen dat je kan inspelen op veranderende marktomstandigheden, talent kunnen herkennen en aantrekken en je moet er altijd voor zorgen dat je employer brand vanuit een menselijk oog wordt benaderd.”
Meer artikelen van onze professionals lezen uit de rubriek “coeo inside”? Bekijk dan de webpagina Customer Focus Summit van coeo Group.