Meerdere generaties blijvend binden aan je merk? Keesing Media Group lost elke puzzel op.

In deze blogpost verkennen we de puzzelrage in Nederland en bekijken we hoe Keesing het leven van haar klanten eenvoudiger maakt als het gaat om het betalen van hun rekeningen.

Marktleider in puzzeltijdschriften en digitale puzzels

Met ruim 55.000 abonnees, tienduizenden ‘losse’ kopers en duizenden online kopers en digitale spelers is Keesing Media Group (Keesing) marktleider in puzzeltijdschriften. Puzzelliefhebbers worden over de hele wereld bediend, van Zweden tot Spanje en van Frankrijk tot de Verenigde Staten. In totaal telt het bedrijf 12 vestigingen, waaronder Amsterdam, het hoofdkantoor. Vanuit Amsterdam wordt ook het Vlaamstalige Klantenservice gedeelte van België bemand.

Keesing brengt jaarlijks meer dan 200 miljoen puzzeltitels uit. In Nederland en België is het merk Denksport het grootst en meest bekend. Puzzelmerken als Sanders Puzzelboeken, 10 voor Taal, Jan Meulendijks, Denksport Junior en Win! worden door de Amsterdamse vestiging, Keesing Nederland, uitgegeven. In België komt daar het merk De Puzzelaar bij. Voor deze 2 landen is Denksport.com inmiddels een belangrijk platform geworden voor zowel het verkopen van edities, het afsluiten van abonnementen en het spelen van online puzzels. Ook verzorgt het bedrijf geheel op maat gemaakte puzzelboekjes voor zeer diverse bedrijven en non-profit organisaties.

Verjonging van de puzzelmarkt

Hoewel puzzelen lange tijd een wat oubollig imago had, wordt het puzzelen steeds meer geadopteerd door een jongere doelgroep. Waar de meest fanatieke groep oudere puzzelaars dit graag doet vanwege ‘relaxen’, ‘fun’, ‘uitdaging’, ‘kennis uitbreiding’ en ‘mentale fitheid’, puzzelt de jongere doelgroep met een ander doel. Zij ervaren puzzelen meer als ‘mindful’ en ‘onthaastend’ en zorgt tevens voor een ‘offline’ moment: een sterk groeiende behoefte in onze snelle en digitale maatschappij. Keesing speelt in op deze behoeften met de nieuwe Mindful puzzelboeken serie, welke in mei worden gelanceerd. De groep puzzelaars wordt hierdoor niet alleen groter, maar ook jonger.

“Het verjongen van de puzzelmarkt is een van de grootste uitdagingen waar Keesing mee te maken heeft.”

Het verjongen van de puzzelmarkt is een van de grootste uitdagingen waar Keesing mee te maken heeft. Door o.a. het introduceren van het puzzelmerk Denksport Junior (vanaf 4 jaar) en het uitgeven van premium/luxere puzzelboeken (in quizvorm) maakt Keesing puzzelen voor jongeren steeds een stuk aantrekkelijker. Het Grote Bosatlas puzzelboek, één van de premium puzzelboeken, heeft nu al meer dan 130.000 verkochte exemplaren van deel 1. Later dit jaar komt deel 4 uit en zelfs een Junior Bosatlas variant voor kinderen.

Service afstemmen op elke doelgroep: van communicatie tot betalingen

Hoe breder de doelgroep van Keesing wordt, des te belangrijker om ieder de beste communicatie- en betaalmethodes aan te bieden. Volgens Naomi van Pelt, Marketing & Communication Specialist bij Keesing past Keesing ook haar service aan op de doelgroep: “Of het nu gaat om een sociaal telefoongesprek wanneer een oudere dame enkel wil delen dat haar puzzelboek weer is bezorgd of wanneer iemand een betalingsachterstand heeft. Onze call agents nemen voor iedere klant de tijd. Wanneer er sprake is van een betaalachtergrond dan luisteren ze ook altijd goed naar de achtergrond. Samen wordt er gekeken naar de mogelijkheden. Het strikt uitvoeren van de onderlinge werkafspraken is voor ons dan ook geen vereiste en dit verwachten we ook van onze incassopartner.”

Verbeterde incasso-resultaten door samenwerking Keesing en coeo

De samenwerking tussen Keesing en coeo is ruim 3 jaar geleden gestart toen bleek dat er na een aantal systeemmigraties veel facturen niet betaald werden. Naomi blikt terug: “Wij zijn eerst begonnen met het aandragen van ‘oude’ openstaande abonneeposten. Over dit resultaat waren we zeer te spreken, waarna we besloten hebben om de samenwerking voort te zetten. Onze betaalflows zijn nu zodanig opgesteld dat wij eerst onze eigen procedures doorlopen. Weigert de klant te betalen, dan vragen we hulp van coeo en dragen we de ‘case’ over.”

“Dankzij de succesvolle samenwerking, breiden we deze vanaf dit kwartaal ook uit naar Keesing in (het Vlaamstalige) België. In deze uitbreiding is afgesproken dat de vestiging van coeo deze dossiers zal gaan oppakken, dat vinden wij van toegevoegde waarde. Zo worden onze Vlaamse klanten in hun eigen taal, op eigen cultuurwijze benaderd. Iets wat voor een Belg erg belangrijk is en op prijs gesteld wordt.”

Naomi vervolgt: “De onderlinge samenwerking heeft geresulteerd in een significante verbetering van ons incasso resultaat. coeo verplaatst zich niet alleen goed in onze doelgroep, maar ook in ons product. Dat betekent niet dat we een incassobrief in de vorm van een kruiswoordpuzzel versturen, maar coeo denkt mee in hoe wij communicatie op de doelgroepen kunnen afstemmen en welke betalingsmethoden bijdragen aan een voorspoedige klantreis. coeo is flexibel en kan oudere generaties bedienen, maar ook nieuwe (online) generaties. Hierdoor zien wij onze klanten graag weer tevreden terugkeren.”

Weten wat coeo voor uw organisatie kan betekenen?

Download onze brochure of neem contact op met een van onze incasso-experts.