Sneller verbonden: De digitale toekomst van mobiliteit

Hoe coeo de reiziger op het juiste spoor zet

In onze vorige blog kon je alles lezen over de opkomst van de sharing economy. Deze keer focussen we ons op de oplossingen die de mobiliteitssector biedt.

Veelbelovende initiatieven voor verbeterd reisgemak

Een van de meest veelbelovende initiatieven die we zien, is Bus Rapid Transit (BRT). BRT is een bussysteem gericht op snelheid, waarbij met hoge frequentie gereden wordt. Maar dat is niet het enige. Het systeem combineert ook betrouwbare reistijden met hoge vervoerscapaciteit en biedt comfort tegen lage kosten. Door gebruik te maken van bussen met een grotere capaciteit en betrouwbaarheid, kunnen reizigers zich snel door stedelijke gebieden bewegen, waardoor een gemakkelijke en comfortabele reiservaring wordt geboden.

De integratie van vervoersdiensten in het digitale tijdperk

Om toekomstbestendig onderweg te zijn keert de sector zich tot multimodaal transport, waardoor reizigers met gemak verschillende vormen van transport kunnen combineren. Deze ontwikkeling, ook wel bekend als Mobility as a Service (MaaS), integreert de verschillende vervoersdiensten in één digitaal platform.

Denk bijvoorbeeld aan de 9292 app, waarbij je reistijden van verschillende vervoersaanbieders kunt zien. Maar MaaS gaat verder. Zo zou je al het mogelijke vervoer kunnen plannen, boeken en betalen in dezelfde app. Denk aan de deelfiets, -auto of -scooter, maar ook aan de trein, tram of zelfs (water)taxi. Hierdoor wordt het mogelijk om verschillende vormen van transport te combineren, waardoor je als reiziger flexibel en gemakkelijker van A naar B kunt reizen.

De opkomst van het betaalgemak

Naast de nieuwe initiatieven, zien we ook een opkomst van eenvoudigere betaalmethoden. Denk bijvoorbeeld aan OVpay, waarbij je met je pinpas kun in- en uitchecken. Hierdoor wordt reizen een stuk vergemakkelijkt, omdat je niet meer speciaal een OV kaart of ander vervoersbewijs hoeft aan te schaffen wanneer je reist. Dit is vooral handig voor mensen die niet vaak reizen.

Voor reizigers die vaker gebruik maken vervoersdiensten, bieden abonnementsmodellen vaak een voordeligere en persoonlijkere optie. In trends zien we dat AI-gestuurde personalisatie steeds meer worden toegepast. Biometrische betalingen, zoals via vingerafdruk of gezichtsherkenning, winnen terrein. Blockchain-technologie wordt vaker gebruikt voor veilige, transparante transacties. Ook zien we dat de opkomst van subscription-bundling, waarbij meerdere diensten in één abonnement worden gecombineerd, groeit.

Uitdagingen en oplossingen van abonnementsmodellen

Natuurlijk zitten er niet alleen maar voordelen aan deze innovaties, maar brengen deze ook uitdagingen met zich mee. Denk alleen al aan de complexiteit van abonnementsmodellen. Het missen van een betaling kan ervoor zorgen dat een reiziger niet meer verder kan, wat een frustrerende ervaring kan zijn.

Als aanbieder wil je dat klanten zo snel mogelijk kunnen terugkeren als (betalende) klant. Het is dus noodzakelijk dat het mogelijk is om te betalen en dankzij het realtime systeem direct weer gebruik te mogen maken van de service. Zo hoeft een reiziger – door vertraging in de betaalinformatie – zijn reis niet te missen.

De ideale sparringpartner voor de mobiliteitssector

Wat vaak enorm waardevol kan zijn, is een credit management partner die meedenkt over hoe de (digitale) gebruikservaring van gestrande reizigers snel hervat kan worden. Zo kan een reiziger met een uitstaande schuld deze direct ter plaatse betalen, waardoor diegene gelijk weer gebruik kan maken van het transportnetwerk.

Via ons digitale portaal, Mijn coeo, kunnen reizigers hun openstaande betalingen aflossen en weer op weg geholpen worden. Bovendien bieden we bij coeo op maat gemaakt workflows die aansluiten bij de klantreis, waardoor reizigers actief worden ondersteund bij eventuele problemen. Mijn coeo biedt reizigers realtime inzicht in hun financiële situatie, waardoor zij ook hun financiële toekomst kunnen plannen. Onze klantenservice zorgt ervoor dat reizigers zich geen zorgen hoeven te maken bij het contact met credit management. Dit bevordert niet alleen de transparantie voor de reiziger, maar optimaliseert ook het gebruik van het vervoersnetwerk.

In de dynamische mobiliteitssector, welke zelf voortdurend in beweging is, verandert ook de manier waarop we reizen. Door innovatie, digitalisering en een focus op gebruikerservaring, zet deze sector stappen richting een toekomst waarin comfortabel onderweg zijn de norm is. Een openstaande betaling waardoor je niet meer verder (comfortabel) kunt reizen is uiteraard vervelend. Hier spelen we als coeo op in met ons eigen ‘mijn coeo’ portaal. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Weten wat coeo voor uw organisatie kan betekenen?

Download onze brochure of neem contact op met een van onze incasso-experts.